Eetplan week 13, het belang van een goede voorraad!

Deze week verloopt iets anders dan ik in gedachten had, we hebben nl. wat zieken! Maandag, tweede paasdag waren de jongens al zo moe, maar ach, het zal wel aan 'het uur' liggen. Jammer genoeg niet.. Gisteren waren B. en E. ziek. Hoofdpijn, suffig.. nou ja, lekker thuis dan maar! Manlief moest pas om half 2 weg, en werkte thuis. Kon ik mooi even op kraambezoek bij de achterburen en een pakje spinazie halen bij de buurtwinkel. Manlief at niet thuis gisteravond, hij nam een restje eten mee.
Voor mezelf was ook nog een restje en de jongens kregen lekker spinazie.


Vannacht was A. aan het spoken. Hij droomde steeds en kwam daardoor met de meest vreemde verzoeken. 'Mam, wilt u het boek in m'n nachtkastje leggen'? ;-) B. was in de weer met oorontsteking (au!). Al met al was het een onrustige nacht. B. mocht nog thuis blijven, E. mocht naar school. Omdat ik vanmorgen weg zou gaan zou mijn schoonmoeder een keer oppassen, maar ik had geen idee wat ze voor plannen had. Terwijl ik haar belde begon A. over te geven. Dat werd niets, dat uitje van mij. Ik belde schoonmama af, regelde vervoer voor E. en bleef zelf thuis met B. en A.


Met zieken in huis komt er van je planning meestal niet zoveel terecht. Gelukkig kon gisteren wel een pakje spinazie halen. Vandaag eten we rode kool uit de d.v. Gehakt lag er ook nog en aardappels liggen er nog voldoende in de bak. Morgen zien we wel weer! Wat is het fijn dat ik altijd wel wat in huis heb. Stel je voor dat ikzelf ziek wordt.. Maar goed, geen zorgen voor morgen!


Het bracht me wel aan het denken, want, wát is nu een goede voorraad? Een oude buurvrouw van manlief heeft altijd voor twee weken eten in huis. Ze is alleen en wil niet van anderen afhankelijk zijn. Twee weken voorraad is teveel voor ons, dat kan ik niet kwijt. Maar een maaltijd of 2/3 op voorraad is toch wel heel prettig!


Het weekmenu voor deze week:


Zondag: Kippensoep, broodje mozzarella, zelfgemaakte eiersalade, zelfgemaakte waldorfsalade
Maandag: Uit eten, pannenkoeken
Dinsdag: Spinazie, gehaktburger, aardappels
Woensdag: Rode koolstampot met gehakt
Donderdag: Worteltjes, doperwten, aardappels uit de oven, vlees
Vrijdag: Restjes (rode kool stampot en bruine bonensoep)
Zaterdag: Patat

Reacties

  1. Wij bestellen sinds kort de weekboodschappen bij de Jumbo vanwege mijn zwangerschap, daarom heb ik nu eigenlijk telkens voor een week eten in huis. Soms redden we het niet met brood of fruit, maar over het algemeen lukt het nu wel zo'n beetje om de week rond te komen qua boodschappen. Het geeft mij ook wel een rustig gevoel moet ik zeggen, ik hoef me niet meer druk te maken over het eten, ik maak gewoon een lekkere maaltijd klaar met wat er in huis is.
    We geven ook nog eens veel minder aan de boodschappen uit, maar hoe dat kan...?! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier moeten minstens twee keer per week boodschappen in huis gehaald worden, maar ik heb altijd wel wat 'noodvoedsel' in huis wanneer koken echt niet zou lukken. Zoals pizza, soep in blik of overschotjes van eten die in de diepvries liggen.
    Fruit koop ik om de drie dagen en vlees/vis enzo ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig, ik was deze week ook zo blij met mijn voorraad.
    Ik heb gelukkig wel veel ruimte en hou ook een flinke voorraad aan. Ik ben de laatste tijd aan het experimenteren met 'freezer-cooking'. Hierbij bereid je een aantal maaltijden vooraf die je nadien alleen nog maar hoeft af te bakken of te verwarmen. Bijvoorbeeld lasagne, burrito's, ovenschotels, versgemaakte soep etc.

    Ik weet van mezelf dat ik snel onnodige extra boodschappen meeneem (duur!). Door een ruime voorraad aan te houden hoef ik minder vaak naar de winkel en bespaar ik juist veel geld.

    Door een voorraad zelfgemaakte maaltijden aan te houden kan ik voorkomen dat er gegrepen wordt naar een (ongezonde) diepvriespizza of er naar de cafetaria gegaan wordt.

    Ook is dit ideaal bij ziekte (zoals je zelf al ondervonden hebt).
    Ik zal hier binnenkort een wat uitgebreidere blogpost aan wijden ☺.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij halen altijd voor een hele week de boodschappen in huis, vlees voor 4 weken. En in de diepvries heb ik ook altijd nog wel een paar maaltjes groente. Aardappelen zijn er altijd wel of bonen en rijst. Als je op het platteland woont heb je echt wel wat voorraad nodig.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!