Taalvauten ;)

Een poosje terug kreeg B. een vriendenboekje mee naar huis, met de vraag of  ik daar 'effe in wilde schrijven'. B. is thuis helemaal niet met school bezig en kan ook nog niet schrijven, dus werd het inderdaad een taak van mij.

Ik keek het boekje even door. Vele andere moeders hadden het boekje al ingevuld voor hun zoon/dochter. Sommigen hadden een foto geplakt, anderen niet. Soms waren de bladzijden versierd, soms was het een kale bedoeling. Ik zocht een tussenweg en schreef netjes alle 'gegevens' op en plakte een foto.

Toen ik het boekje doorlas viel me op hoeveel taalfouten er gemaakt werden. Nee, geen kleine foutjes met een d of een t, maar echte fouten. Voorbeeldje:

Vraag: Wat doe je graag? Antwoord: paardrije...

Vraag: Waar ga je graag op vakantie? Antwoord: naar het strant..

Maak ik geen taalfouten? Jawel, absoluut! Taal is niet mijn sterkste kant, en dat zullen sommigen al wel gemerkt hebben, maar op nou 'paardrije' en 'strant' op te schrijven?! Nee.. dat doe ik zelfs niet ;-)

Maak jij vaak/veel taalfouten?

Reacties

  1. Het valt mij idd ook vaak op. Is het dan zo slecht gesteld met de basisvaardigheden in Nederland.
    Uhm trouwens in jouw stukje zit ook een taalfoutje!
    (versierd moet met een d)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, taal is ook meer mijn ding (had jouw foutje dus ook gelijk gezien ;-)). Maar mijn Farmer is weer veel beter in rekenen. En da's ook handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben lesditiesche (dyslectisch) maar de meeste fouten probeer ik weg te laten uit mijn teksten. Maar er sluipen er best een paar door.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Taalfoutjes vind ik ook vreselijk, ook al zal ik ook nog wel een aantal fouten blijven maken. Soms ook door het sneltypen trouwens. Maar ouders in zo'n boekje of leerkrachten zouden toch het goede voorbeeld moeten geven, anders leren de kinderen het ook nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heeft niets met dit stukje te maken :) maar de post kwam wel een ERRUG :)leuke enveloppe brengen!! Dank je wel!!!! super!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!