Vakantievoorbereidingen!

Deze week ben ik begonnen met de vakantievoorbereidingen. Misschien lijkt het wat vroeg, maar de zomervakantie begint over precies 1 maand! We hebben er zin in, al vind ik de voorpret zeker zo leuk. Bij die voorpret horen ook de voorbereidingen, vind ik. En als je alles goed voorbereid, is het inpakken ook zo gedaan.


Vakantieboekje
Elke vakantie begint met een vakantieboekje. Gewoon een a5 of a6 boekje waar ik alle nodige dingen in schrijf. Denk aan:
- lijst met spullen die mee moeten
- adressen voor mensen die we een kaartje willen sturen
- evt. recepten
- adressen van evt. bezienswaardigheden (kringloopwinkel, haha!)
- tijden van de kerkdiensten
- NIET VERGETEN - lijstje


Versleten spullen
Het klinkt misschien een beetje gek, maar wij nemen versleten spullen mee op vakantie. Denk aan oude handdoeken, washandjes en ondergoed. We dragen/gebruiken het dan nog één keer en gooien het daarna weg. Zo hebben we ook niet zoveel was als we terug komen.


Inmiddels ben ik al begonnen met verzamelen. Ik zet gewoon een grote bak op zolder en doe daar alle gerafelde handdoeken in. Ook de onderbroeken met een gaatje, of waar het elastiek vanaf begint te scheuren. Vandaag kwam ik nog een pakje wegwerpwashandjes tegen, ik zou ze nu niet meer kopen maar nu we ze toch hebben liggen maken we ze maar op.


Site nakijken
Ruim voordat we op vakantie gaan kijk ik ook even op de site wat we zelf mee moeten nemen. Denk dan aan handdoeken, keukendoeken, beddengoed, enz. Dit jaar moeten we alles zelf meenemen, tot dekbedden aan toe. Dat wordt een hele uitdaging om dat allemaal in de auto te krijgen!


Boodschappenlijstje
Tegelijkertijd met het 'meeneemlijstje' maak ik ook een boodschappenlijstje. Omdat we alles in de kofferbak willen meenemen is er geen ruimte meer voor boodschappen. Op een zout en pepervaatje na dan. We proberen thuis zoveel mogelijk de spullen op te maken, zodat we geen volle koelbox mee hoeven te nemen. Ook dat lijkt misschien wat vroeg, maar ik vind het fijn om alles wat me te binnen schiet gelijk op te kunnen schrijven. Ik heb zelfs al een soort eetplan gemaakt voor 4 dagen. We komen nl. op zaterdag aan, halen snel de auto leeg en gaan dan boodschappen doen voor het weekend. (dat is de bedoeling ;-)). Natuurlijk plan ik niet de hele vakantie al in, maar ik heb zeker geen zin om elke dag boodschappen te moeten doen. Het lijstje bestaat vooralsnog uit:
- boter (brood en bakken)
- broodbeleg
- beschuit / crackers
- ijsjes
- stokbrood
- poulet
- soepgroenten
- kruidenboter
- komkommer
- doperwtjes (diepvries)
- krieltjes
- vlees
- gehakt
- roerbakgroente
- tomatensaus
- appelmoes
- klein potje mayonaise
- fruit
- koekjes
- limonade
- melk
- yoghurt


Zoals je waarschijnlijk al gezien hebt: we eten een keer soep, een keer doperwten met krieltjes en vlees en een keer macaroni. De elleboogjes neem ik van thuis mee. Zaterdag eten we patat, maar dat halen we wel een keer.


We willen heel graag de skottelbraai ook meenemen. De rest van de week zal daar wel op aangepast worden.


Leuke adresjes
Dit jaar gaan we naar Mariekerke. In mijn kindertijd gingen we elk jaar naar Biggekerke, in de buurt van Mariekerke. Ik heb daar leuke herinneringen aan. Zo wil ik graag een keer met de kinderen naar de speeltuin in Biggekerke. Ik zocht even op internet en vond een site (klik). Het bestaat nog steeds! Ik heb 't in m'n boekje geschreven. Verder wil ik graag een keer naar de markt in Zoutelande. Ik zocht even en zag dat deze altijd op dinsdag is en om 12 uur begint. Ook deze informatie staat inmiddels in m'n boekje. Nu nog wat kringloopwinkels, en dan is het aardig compleet, haha!


Recepten
Ik neem op vakantie geen kookboeken mee maar schrijf de recepten die ik denk te gaan gebruiken in m'n vakantieboekje. Denk dan aan een recept voor pannekoeken of chili con carne. Voor de chili con carne neem ik de kruiden ook alvast mee in een zakje.


Niet vergeten!
In m'n vakantieboekje schrijf ik ook een lijstje NIET VERGETEN. Hierop staan de volgende dingen:
- prullenbakken legen
- tijdschakelaar
- meterstanden opschrijven
- computer wegbrengen
- stekkers eruit.
- en alle spullen die je 's ochtends nog nodig hebt zoals een haarborstel.


Voordat we gaan pak ik dit lijstje, en als dit gedaan is mogen we gaan.


Hoe bereid jij je vakantie voor?



Plaatje van internet

Reacties

  1. heerlijk he, al die voorpret?!
    Geniet ervan.
    En inderdaad, die lijstjes helpen echt!
    Bewaar je boekje voor volgend jaar: scheelt je weer opschrijf- en denkwerk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Helma,
    Ik neem ook altijd boodschappen mee als we op vakantie gaan. Die doe ik dan in een boodschappenkrat. Aan het einde van de vakantie is die leeg en kan de krat gevuld worden met vuile was. Op mijn lijstje staat ook altijd rijst en ragout. Als er nog rijst over is maak ik er nasi van. Ook staat er een blikje knakworstjes op mijn lijstje. Heerlijk, die vakantievoorpret.
    Wat leuk, die speeltuin in Biggekerke. Ik ben er zelf nog nooit geweest. Die moet ik onthouden! Er is in Zoutelande ook altijd een toeristenmarkt in de zomer ('s avonds). Er worden ook altijd zomerzangavonden georganiseerd op Walcheren.

    Groetjes, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik je een tip mag geven: kringloop Ramsjburg in Middelburg en de Roemenieschuur in Grijpskerke. Kijk wel even op de. Websitebouwers openingstijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb ik nu weer geschreven? Ik bedoel kijk op de website voor de openingstijden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik bereid me niet voor, want ik ga nooit op vakantie. Geef mij maar Costa del Achtertuin. Misschien saai, maar wel lekker rustig, ik wordt al gek bij het idee van voorbereidingen. Petje af zoals jij het weet te organiseren!

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wilde ook al zeggen van Ramsjburg. Kijk op kringloopwinkels zeeland en je kunt je hartje ophalen. Je kunt er eindeloos fietsen.
    Hier nog 2 weken school en dan 10 weken af. Gaan daagjes weg. Net verhuisd en er is zoveel te zien in de omgeving. Natuurparken en genoeg andere dingen.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. leuk wij gaan ook vaak naar mariekerke, er is zoveel gezelligheid te doen op Walcheren! ga je in het schattig groene huisje? (bovenaan je pagina)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wow, wat een organisatie al. Ik begin daar eigenlijk pas een week voordat we weg gaan mee. Hoewel het nu wel eerder zal zijn omdat ik die week ook nog 2 dagen werk. Klinkt gezellig, ik denk dat wij ook nog wel een dagje zeeland doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo, jij bent echt al super georganiseerd bezig zeg! Knap hoor. Als ik dat zou doen zou m'n man gek van mij worden denk ik.(daarom verbiedt hij me om eerder dan een paar dagen aan inpakken te gaan denken:-)) ik vind het altijd een hele uitdaging om met (kleine) kinderen in te pakken.
    Maar zoals je erover schrijft klinkt het erg leuk.
    Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een beetje hetzelfde al heb ik een lijstje in de computer. Alleen even afdrukken en aanvullen. Ook de oude kledij, badhanddoeken, tafellaken in 6 gescheurd om er nog eens mee af te drogen e.d neem ik mee. Boodschappen zoveel mogelijk.
    Meestal begin ik ook altijd vroeg daarmee, vooral in mijn hoofd. We zijn net weer thuis van een weekje kamperen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het een briljant idee om versleten spullen mee te nemen, om zo te voorkomen dat je met een enorme berg was thuiskomt! Echt een goede tip!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn paklijst staat standaard in de computer. Ik ga meestal met mijn zus dus we hebben ene strakke verdeling wie waarvoor verantwoordelijk is (ik voor de foeragering, zij voor de auto.
    In een aparte insteekmap verzamelen we kopieën en uitdraaien van reserveringen, paspoorten, gegevens auto, noodadressen, medicijnpaspoort, lijst met kringlopen en de gegevens van de dingen waar we heen willen.
    Versleten handdoeken rijgen bij mij een tweede leven als vaatdoekjes (in stukken knippen en even om zigzaggen.)

    Afke

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!