Tips voor het maken van een schoonmaakrooster!

Nog één keer een blogje over schoonmaken! Wat een reacties kreeg ik afgelopen dagen, bedankt daarvoor!


Een greep uit de reacties:
- Yvonne heeft een app op haar mobiel, die haar herinnerd aan bepaalde klussen. Dat lijkt me best handig, al vind ik het fijn om van tevoren te weten wat ik moet doen, en probeer ik overdag niet met m'n telefoon bezig te zijn. Daarom zou het niets voor mij zijn, maar anderen lijkt het handig. Daarom de vraag aan Yvonne: 'welke app gebruik je?'. Zou je onder dit bericht een reactie willen schrijven met de naam van de app'? Bedankt alvast!


- Janneke doet bijvoorbeeld steeds twee keukenkastjes per maand en één plank van de kelderkast. Knap! Als ik het zo doe (ik heb het weleens zo gedaan) dan verhuizen er steeds spullen van de ene naar de andere plank en dat schiet niet op! Als ik de hele kast in één week doe dan doe ik meer spullen weg.


- De kelderkast van Marleen wordt om de 6 weken gedaan, wat heerlijk! Daarentegen zeemt ze boven de ramen 2 á 3 keer per jaar. Dat zou hier veel te weinig zijn! Zo zie je maar, elk huis, elk gezin en elke persoon verschilt!


- Anita vraagt of ik het werk over de seizoenen verdeel. Nou, nu je het zegt, dat klopt zo ongeveer wel!


- Jo en Joh missen in mijn lijstje de plinten, deuren en trapopgang. Dat klopt, die neem ik wekelijks mee en schrijf ik niet in mijn grote beurtenlijst.


- Anoniem blijk ik aangestoken te hebben met het schoonmaakvirus ;-)


Om anoniem en misschien nog wel wat anderen te helpen zal ik wat tips geven voor het maken van een eigen schoonmaakrooster. Natuurlijk mag je die van mij overnemen, maar er zal vast het één en ander aangepast moeten worden.
1. Maak een lijst met dingen die je 4x per jaar, 2x per jaar en 1 keer per jaar wil doen. Schrijf echt alles op, dus alle kasten, de gordijnen, de wasmachine, enz. Denk ook aan het opruimen van administratie bijvoorbeeld.
2. Schrijf op een groot vel alle weeknummers onder elkaar en zet naast de weeknummers de maand.
3. Pak eerst je lijstje van 4 x per jaar en plan dat in. Daarna de lijst met klussen die je 2x per jaar wilt doen en dan de jaarlijkse klussen.
4. Ik heb ervoor gekozen om ramen zemen ook op te nemen in het schoonmaakrooster, dit is in principe een maandelijkse klus maar ik vind het fijn als het er ook in staat.


Waar let je op bij het maken van een rooster?
- Uitzoeken van zomer en winterkleding doe je natuurlijk voordat je de kleding nodig hebt. Plan dat dus ook zo in! Neem gelijk een doekje door je kledingkast en alles is weer fris!
- Plan in drukke weken geen al te grote klussen. Rond de kerst moet ik de kussens in de kamer wassen en de waterkoker e.d. ontkalken. Dat zijn klusjes die je nog wel tussendoor kunt doen. Een hele kelderkast rond die tijd zal moeilijker zijn.
- Heb je een zolder? Plan dan niet de grote schoonmaak daarvan in augustus! Zie je het voor je? Bloedheet buiten, maar ja.. het schoonmaakrooster zegt dat je deze week echt de zolder moet doen ;-). Ik plande de zolder in november.
- De schuur daarentegen moet je niet in januari plannen, mits het verwarmt is daarbinnen. In het voorjaar lijkt me een uitstekende tijd om daar eens de bezem door te halen.
- Nog ruimte in je rooster? Plan alvast de dingen als 'kerstmenu maken' of plan een reserveweek. Een uitrustweek is natuurlijk ook niet verboden :-).
- Heb je (kleine) kinderen? Ga eens na wat voor een speelgoed er in huis is. Ik plande alvast de schoonmaak van de duplo en playmobil in.
- Ook het uitzoeken van de administratie plande ik in, ook al is dat een klusje dat manlief meestal doet. Hiermee bedoel ik dat je de map er even bij pakt en kijk wat er weg kan, dus niet de ingekomen post ordenen, dit doen we elke week.
- De besteklade maak ik vaker schoon dan de keukenkastjes, vandaar dat dit ook op de planning staat.
- Soms is het handig om dingen te koppelen, zoals het wassen van de kussens en het afzuigen van je matras. Moet je eens bedenken hoe lekker je 's avonds je bed in stapt!
- Natuurlijk is het fijn als je je eigen rooster aan kunt houden, maar als je echt een hele drukke week hebt is het misschien goed om een weekje van klus te ruilen. Die ene week zal het heus niet veel viezer worden!
- In week 46 maak ik een nieuwe planning voor volgend jaar. Dit doe ik al jaren en het kost best wat tijd, vandaar dat het op mijn rooster staat.


Nu ben ik heel benieuwd.. wie gaat er ook een schoonmaakrooster maken?

Reacties

  1. Ik heb niet een schoonmaakrooster op papier maar zeker wel bepaalde routines en gewoontes. Ik denk dat dit net zoiets is.

    Ik weet dat heel veel mensen gebruik maken van handige apps, maar voor mij blijf het zo abstract op een smartphone. Ik heb papier nodig!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er echt uit als een goed doordacht rooster! Zelf plan ik het meer er ruimte in: de ene keer de zolder een goede beurt, dan de badkamer een extra goede beurt etc. Dat zet ik wel in de agenda, anders komt er niet zo veel van. Ook klussen die maar af en toe hoeven (meubels in de olie, bank in de lederbalsem) plan ik in op het moment dat ik het gedaan heb meteen opschrijven in de agenda voor de volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar ik nu heel benieuwd naar ben is hoe je je droger en wasmachine schoon maak. Heb zelf last van vetluis (zo noem je die grijze drap toch?!) Haal wekelijks een doekje langs de randen, heb poeder gekocht, laatst weer op 90 met azijn gedraaid. En gebruik weinig wasmiddel maar met een grote scheut schoonmaakazijn.. Maar ergens doe ik iets verkeerd denk.. tips?!
    Groet, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik net getrouwd was heb ik een poosje op lage temperaturen gewassen en korte programma's (omdat ik dacht dat dat goedkoper en beter was) en kreeg ik dat ook in de wasmachine. Ik/wij gebruikte eerst ook gekleude handdoeken en donker ondergoed wat meestal op 40 graden gewassen werd, maar dat ging ook stinken op den duur.
      Toen overgegaan op gewone lange programma's en minstens 1x per week een 60 graden witte was. Ook de donkere spullen (handdoeken en ondergoed wat heet kan/mag) regelmatig heet wassen. Sinds dat ik langer en warmer ben gaan wassen heb ik er nooit geen last meer van gehad! En daarbij blijft m'n was veel schoner (wit is echt wit) en ruikt het altijd fris.
      En een wasmachine gebruikt de meeste energie voor het verwarmen van het water, een langer programma is zuiniger want dan hoeft de machine niet zo snel op te warmen. En voor het ronddraaien heeft 'ie niet zoveel stroom nodig.
      Wellicht kun je hier wat mee!

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je reactie. Raar maat waar, draai niet de langste programma's, maar de machine doet er ruim een uur over. Dus niet een mini-wasprogramma en heb n donkere en lichte handdoeken was. 1e iedere week en 2 duurt vaak wat langer voordat ie vol is. Die draai ik altijd op 60 graden en het langste programma. Daar kan het dus niet aan liggen. Witte was blijft wel wit, maar n dekbedovertrek komt dr tegenwoordig altijd met vlekken uit, puur omdat ie tegen die vieze rand aan komt.. het is me dus echt n raadsel wat ik hier nog aan kan doen!
      Groet, Maria

      Verwijderen
  4. Ik ben echt super blij met je rooster! Ik krijg het 1 keer per jaar op m'n heupen en dan moet echt alles aan extra klussen in 4 weken gebeuren. Elk jaar roep ik weer dat ik het nu bij wil gaan houden. Vooral omdat ik het voor de kinderen zo ongezellig vind als ik 4 weken nergens tijd voor heb. Door jouw schema kan ik m'n voornemen eindelijk in de praktijk brengen. Op dit moment zit ik midden in de witte tornado van de 4 weken, maar als die weken voorbij zijn ga ik jouw schema volgen! Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha.. hier is "anoniem" weer, was vergeten mijn naam eronder te zetten.
    Maar ik heb er zin in gekregen, hoor!
    Bedankt voor het "aansteken" !! Gr. Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aan roosters hou ik mij nooit en ze zijn te dwingend voor mij.
    Je bent duidelijk wel gebeten door een microbe.
    Ik heb momenteel vooral de opruimmicrobe. Ondertussen al ongeveer een maand. Het hele huis moet er aan geloven en pas op : het is ook besmettelijk ;-).

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga geen lijst maken want ik heb er al 1. Wat me wel handig lijkt om hem op mijn kalender van de tablet te zetten. Als je het een dag eerder zet weet de andere dag meteen wat er moet gebeuren. Zo brengt de één de ander weer op ideën.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ook een eigen rooster. Maar sjoemel er af en toe best mee hoor. Het is ook net hoe het uit komt die week.
    Ik plan ook vakantie-weken in, zodat ik niet na de vakantie opeens heel erg achterloop met de planning.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toen ik je rooster zag was mijn eerste gedachte zo iets van: allemensen! Dat is wel heel fanatiek. Ik ben in de loop van de jaren heel wat flexibeler geworden en dat bevalt me (meestal) wel. Dan maar niet zo heel erg schoon, het komt wel weer. Maar eerlijk gezegd ging ik er toch wel meer over nadenken en kwam tot de conclusie dat het eigenlijk heel slim is. Per week iets doen is niet zo heel veel werk extra. Dus... Ik ben toch wel van plan je rooster te gaan gebruiken... Bedankt voor al het denkwerk alvast ��
    Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk hoor al die schoonmaakwoede hier! Denk dat het goed is om een plan te hebben. Al zou deze manier niet werken want ik weet niet bij voorbaat al welke week drukker is of juist niet.
    Ik maak altijd een planner die ik per week invul.
    gewoon een a4 met daarop 6 dagen (zondag werk ik niet). Onder elke dag schrijf ik wat ik die dag moet doen en zo streep ik de hele dag klussen af.
    De blz ernaast heeft ruimte voor een weekmenu, ruimte voor doelen stellen voor die week en ruimte voor 'niet vergeten'. Achter in de planner heb ik 12 pagina's met kolommen om alle uitgaven op te schrijven en bij te houden. De papieren print ik eens per jaar uit, laat het inbinden bij de boekhandel en zo heb ik het hele jaar door mijn planner op het aanrecht of in de lade. Nu 3 jaar en het werkt voor mij als een tierelier.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wel even wat anders maar ik schrijf tegenwoordig op welk jaar we wat groots hebben gekocht, bijv. (af)wasmachine en ook wanneer we een grote klus gedaan hebben, bijv een kamer opgeknapt of buiten geschilderd. Is ook handig hoor. groetjes Lucie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed bezig zeg! In mijn organizing-agenda staan elke week ook klussen ingepland, ook ontkalken koffiezetapparaat etc. Al houd ik me er meestal niet aan, het is toch handig, want ik zie ook wat ik overgeslagen heb :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. iso timer heet de app,je kunt ook van te voren weten wat je moet doen hoor,kun je s,morgens gewoon kijken wat op de planning staat die dag,echt ideaal,ook wat ik 1 keer in de maand of om de twee weken doe heb ik er in gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het een super idee. Heb vanmorgen een uurtje zitten boksen om mijn eigen schema te maken voor een heel jaar. En ik ben dapper begonnen aan mijn extra klus. .. De kastjes in de badkamer! Hopelijk kan ik het nu beter bijhouden! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goedemorgen! Via deze reactie wil ik je graag vragen of je zou willen bloggen voor mijn blog TESS (www.tesstijdschrift.nl). Ik heb een aantal van je blogs gelezen en denk dat jouw onderwerpen goed bij TESS passen. Ik ben nog zoekende naar een blogger die over het leven van een huisvrouw wil schrijven. Zou je een vaste maandrubriek of tweewekelijkse rubriek willen? Naar wat je schrijft voor TESS kun je uiteraard linken in je eigen blog. Helaas kan ik je er niet voor betalen, maar ik kan je wellicht wat leren. Ik werk zelf als redacteur en heb journalistiek gestudeerd. Ik weet daarom veel over schrijven en over SEO (hoe Google werkt). TESS heeft een mooie prijs gewonnen (LOF Studentenprijs van het Nederlands Uitgeversverbond, het concept werd geboren op de studie). Zou je mij een mail willen sturen naar redactie@tesstijdschrift.nl?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten van deze blog

Ervaringen Airfryer gevraagd!

Een kind met nachtangst, en wat te doen?!

Zorgen voor meer rust.. afscheid!