Schoonmaakplan, hoe gaan we het doen?! (2)

De klussenlijst van gisteren was nog niet klaar. Ik ga gewoon verder waar ik gebleven was: de klussen die 4x per jaar gedaan moeten worden:


- matrassen afzuigen en omdraaien
- kussens wassen (bed en bank)
- besteklade uitzuigen
- koelkast schoonmaken
- wasmachine schoonmaken
- droger schoonmaken
- waterkoker, douchekop e.d. ontkalken


Deze dingen worden allemaal wel gedaan, maar niet met dit regelmaat. Meestal doe ik zoiets als het me opvalt dat het vies is. Vooral dingen als ontkalken schiet er nog weleens bij-in. (Herkenbaar?)


Maar goed.. we zijn nog niet klaar! We hebben ook nog de halfjaarlijkse klussen:
- diepvries ontdooien en schoonmaken
- kledingwissel en kledingkasten schoonmaken
- gordijnen wassen/uithangen
- douche grote beurt
- boekenkasten schoonmaken


En als laatste hebben we dan nog de jaarlijkse klussen:
- kelderkast leegmaken en schoonmaken
- gangkasten schoonmaken
- keukenkastjes schoonmaken
- zolderkasten schoonmaken
- alle overige kasten schoonmaken
- schuur opruimen en schoonvegen
- administratie uitzoeken
- speelgoed wassen
- achter schotten op zolder
- begroting maken


Wat een lijst he? Toch denk ik dat het te doen moet zijn. Als ik dit plan aanhoud moet elk jaar alle kasten gedaan zijn en heb ik dus alles in handen gehad, en weet ik wat er in huis is. Misschien dat het eerste jaar het moeilijkst is, maar als je het daarna bijhoud is het misschien wel een eitje ;-).


Om het mezelf makkelijker te maken maakte ik een lijst met alles wat er gedaan moet worden. Hierop staan alle dingen die 4x, 2x of jaarlijks gedaan moeten worden. Van de wekelijkse en maandelijkse dingen maak ik een losse lijst, waarop ik kan strepen. (er is niets zo leuk als to-do lijstjes strepen ;-))


Deze lijst hoop ik in een tabblad te publiceren. Binnenkort meer hierover!

Reacties

  1. Wat leuk om je schema te zien. De keukenkastjes worden bij ons wel vaker gedaan, de diepvries daarentegen doe ik maar eens per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja als je het regelmatig bij houdt wordt het een stuk gemakkelijker. Ontkalken heb ik gewoon op mijn lijstje, dat is een oude kalender, kastjes doe ik in de keuken elke week 1 dan komen ze allemaal regelmatig aan de beurt en weet je ook weer precies wat er in staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De vriezer doen we eens per jaar. De kelderkast wordt om de 6 weken gedaan! De koelkast om de 4 weken schoongemaakt. De douche krijgt om de 6 weken een grote beurt (alle tegels worden extra afgedaan).
    Minimaal 2x per jaar worden alle keukenkastjes gedaan, in elk geval voor het einde van het jaar en voor de grote vakantie moet alles gedaan zijn!
    Zo wil ik voor de zomervakantie alle vitrage gewassen hebben en de ramen boven gezeemd hebben. Die ramen zeem ik meestal 2 á 3 keer per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook een schoonmaakschema, maar heb het anders verdeeld over de maanden.
    Dus bv iedere maand 2 keukenkastjes, dan heb ik ze in een jaar ook allemaal gedaan, maar ik vind het dan beter behapbaar. Zo ook iedere maand 1 plank van de kelderkast. De ene keer de ramen en deuren in de kamer, de volgende maand die van de keuken. Zo doe ik ook makkelijk een klusje als ik nog een half uurtje over heb.
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verdeel je het werk over de seizoenen? Dat maak het plannen misschien wat overzichtelijker.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!