Schoonmaakplan, hoe gaan we het doen?!

Regelmatig doe ik een klusje waarvan ik denk: 'dat had ik veel eerder moeten doen'! De diepvries bijvoorbeeld, of de grote schoonmaak in de douche. Kijk, de was en een beetje stoffen, dat gaat allemaal wel, maar de grotere dingen en de dingen die je niet zomaar tussendoor doet, die versloffen hier weleens een beetje. Daarom nam ik bij de bieb het boek Op Rolletjes mee. Dat is iets wat ik heel graag wil, een schoon en 'leeg' huis, een huishouden dat op rolletjes loopt! Nee, ik bedoel niet dat er niets in de kasten mag staan, maar dat alle overbodige dingen weg zijn, dat er netjes setjes kleding in de kast liggen en ik niet zoveel hoeft te kiezen. Dat.. en dat ik niet meer op zaterdagavond de vloer hoeft te dweilen omdat ik er door de week niet aan gedacht hebt. En zo zijn er nog wel een aantal dingen.




Nu ik aan het opruimen ben voor de verhuizing (nee.. ben nog lang niet klaar!) kwam ik bijvoorbeeld een slinger tegen voor een kind van 3 jaar. Op elk vlaggetje stond een 3, wat leuk! Jammer dat ik het vergeten was.. A. was in april al jarig! Dus deed ik 'm in de tas voor de spullen van m'n zus. Ik hoop dat zij er wel aan denkt als haar jongens 3 jaar mogen worden ;-).




Maar goed, ik las het boek in één ruk uit en besloot ook een eigen plan te maken. Oké, het is nu helemaal niet handig om aan een plan te beginnen, dat geef ik toe, maar dan ligt het maar vast klaar!




Eerst schreef ik alle dingen op de elke dag moeten gebeuren:
- slaapkamers luchten
- was
- toilet
- boodschappen / voor eten zorgen




Dit zijn de belangrijkste taken voor elke dag. Niet dat ik dan klaar ben hoor.. er zijn ook nog wekelijkse klussen:
- Keuken schoonmaken
- Kamer + gang stoffen
- Douche schoonmaken (2x)
- Toilet (doe ik elke dag maar 1 x in de week maak ik de tegels schoon)
- Slaapkamers stoffen en zuigen
- Voortuin harken en vegen
- Prullenbakken leegmaken en schoonmaken
- Rekeningen betalen
- Kaarten schrijven




Deze dingen lukken allemaal nog wel, behalve de voortuin, die doe ik niet elke week. Maar als ik het wel elke week zou doen is het maar een kwartiertje werk! Zo ook de prullenbakken. Omdat ik minder afval wil hebben gebruik ik geen plastic zakken meer in de prullenbakken. Ik gooi ze zo leeg in de kliko en maak ze daarna schoon met een sopje wat ik nog had staan. Daarna maak ik het kastje waar de bakken in staan ook gelijk schoon, een kwartiertje werk.. tenminste.. als ik het elke week doe!




Dan hebben we nog de klussen doe om de week gedaan moeten worden:
- bedden verschonen (meestal om 1,5 week)
- Afzuigkap schoonmaken
- Zolder stoffen




Vooral dat laatste schiet er nogal eens bij in, en dan is het zo stoffig en rommelig dat het me een uur werk kost om het weer toonbaar te maken. Zou ik het om de week doen, dan ben ik maximaal een half uur bezig.




Doe je ook aan maandelijkse klussen? Nou, ik wel.. als m'n nieuwe plan ingaat ;-):
- Kamers een grote beurt, spinnen ragen, fotolijstjes aan de muur afnemen, plinten met een natte doek, bovenop de kasten, enz.
- Ramen zemen buiten
- Ramen zemen binnen
- Administratie in de map doen.




De administratie is meer een ding van manlief, en dat zit wel goed. De kamers krijgen echt weleens een grote beurt hoor.. alleen niet maandelijks. En je begrijpt het al.. zou ik dat wel doen.. dan kost het minder tijd! De ramen wil ik de ene maand beneden binnen en buiten doen, de andere maand boven.




Al met al valt er hier en daar nog wel wat schade in te halen, wil ik het zo doen als in m'n nieuwe plan staat. En dan heb ik het nog niet eens over de jaarlijkse klussen gehad, maar daarover morgen meer!





Reacties

  1. Wow! Ziet er goed uit!
    Zet je het ook in een schema?
    Ik probeer zoiets al een hele tijd voor elkaar te krijgen namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf gebruik ik al een paar jaar hetzelfde schema en heb ik veel minder werk van alles. Bevalt me heel erg goed. Iedereen die hier komt zegt altijd, jij bent altijd aan het werk. Niks is minder waar, ik kan zo een dag overslaan dan zie je er niks van. Nu hebben wij geen huisdieren dat scheelt ook een hoop werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mag ik vragen hoe jou schema er uit ziet?
      Heb wel eens gehoord van iemand die elke week na de afwas een keukenkastje deed. Is goed idee, maar......
      Groet, Wilma

      Verwijderen
  3. Goed bezig! Je hebt in ieder geval weer inspiratie opgedaan, dat geeft op zich al een opgeruimd gevoel.
    Bijhouden is vaak het toverwoord, maar sommige zaken kosten nu eenmaal tijd. Soms meer tijd dan je lief is...
    Ik werk ook met een schema....en haal het vaak niet ;-)
    http://anitasdagboek.blogspot.nl/2014/01/huishoudschema-printversie.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook weleens met zulke schema's begonnen en heb nog steeds wel een schema... maar heb ook een grote tuin die ik steeds meer alleen moet onderhouden. Ik vind dat wel leuk maar moet eerlijk zeggen dat het binnen in de drukke (oogst)tijden weleens versloft. Maar goed, het belangrijkste is toch steeds gedaan en verder kan ik het gewoon niet perfect hebben.
    Ik denk dat het voor jou best handig zal zijn, zo'n schema, bijhouden is echt het beste!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb sinds kort een schema via een app op mijn mobiel,dan krijg ik een berichtje van wat ik nu moet doen,ik heb het zelf helemaal ingevuld en ik vind het echt ideaal,zo kom ik door het hele huis heen,je kunt ook maandelijkse dingen invullen.ik ben er blij mee

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke app is dat dan?
      Je maakt me nieuwsgierig! :)

      Verwijderen
  6. Ik heb deze bevalt me pirma! http://creatiefmetweinig.blogspot.nl/2014/10/huishoudschema-en-andere-zaken.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook altijd een lijstje in de keuken hangen met wat ik graag dagelijks schoon wilt hebben. Hier hou ik me dan ook strikt aan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!