Een vakantieweek in vogelvlucht!

En zo is er weer een week voorbij! Een vakantieweek, ook dat nog. Die lijken wel extra snel te gaan, vind je niet? Manlief was ook lekker vrij, met uitzondering van dinsdag. Hij schilderde de kozijnen en plinten op de babykamer en sausde de muren. (foto volgt). Ik hield me vooral bezig met dingen in huis. Zo lukte het deze week om de ramen achter te zemen, pastasaus te maken, maar ook om lekker te genieten van de kinderen.


Zaterdag kocht ik een grote zak tomaten op de markt. Ik ben ze vergeten te wegen, maar ik had ruimschoots genoeg om 2 bakplaten mee te vullen. Ik wilde nl. weer zelf pastasaus maken. Het laatste bakje uit de diepvries aten we enkele weken geleden al op en daarna aten we een aantal keer pasta met 'winkelsaus'. Omdat we vinden dat deze niet kan tippen aan zelfgemaakte pastasaus wilde ik heel graag nog een keer zelf saus maken voordat de baby zich aandient.



Behalve tomaten deed ik er ook paprika, een halve courgette, (rode) uien, knoflook en 2 winterpenen bij. Ik besprenkelde alles met olijfolie, zout, peper en Italiaanse kruiden. Daarna gingen de bakplaten de oven in op 180 graden. Ik denk zo'n drie kwartier, maar zeker weet ik dat niet meer.


Als de groenten zacht beginnen te worden en er hier en daar zwarte randjes ontstaan is het tijd om de platen uit de oven te halen. Ik maak ze leeg in een pan.


Daarna haalde ik de staafmixer erdoor en liet het nog even koken. Dit hoeft niet als je de saus invriest, maar ik wilde de saus liever wecken. Onze diepvries is maar klein en ik kan alle ruimte benutten, dus de dingen die ik kan wecken, weck ik liever.


En kijk! 4 potten en 1 bakje saus! Het bakje gaat wel in de diepvries, ik had een potje te weinig, dus dan maar zo. De saus is wat meer oranje, dit komt door alle groente die ik erdoor deed. Onze jongens willen nog weleens 'vissen' tijdens het eten. De één lust geen champignons, de ander haalt de paprika eruit en de derde wil geen ui. Maar uit deze pastasaus valt niet te vissen ;-).


Zondag was onze A. jarig, 5 jaar alweer! Nog even.. en hij is niet meer de jongste in huis.. Maandag vierden we gelijk zijn verjaardag. 's Ochtends met een kinderfeestje, die we overigens lekker thuis in de speeltuin vierden, en 's middags en 's avonds met alle overige visite. Opa's en oma's, ooms en tantes, wat een feest! A. werd ook schandalig verwend met lego en playmobil. Ook de goede schep en het soldatenpak die ik zelf op het lijstje had geschreven werden uitgepakt. Bofferd! Rest nu maandag de traktatie voor de klas nog, en dan is het feesten gedaan.

Dinsdag was ik samen met de jongens thuis. Ik gaf ze alle drie een doek zodat ze zelf hun kamer schoon konden maken. Aan mij om te accepteren dat het op een andere manier gedaan wordt dan ik zelf doe ;-). Volgende week pak ik het wel weer wat grondiger aan hoor!

Woensdag deden we klusjes. Manlief maakte grotendeels de babykamer af en ik rommelde wat in huis, vermaakte de jongens en pakte ook nog een tukkie mee op de bank. Erg nodig, ik slaap slecht 's nachts.
Het was overigens echt wel vakantie hier hoor! We sliepen wat langer, speelden uno na het ontbijt en tussen al het klussen door nam manlief de tijd om een potje te voetballen met de jongens.

Donderdag.. Koningsdag! Manlief ging weer aan de gang in de babykamer (sjonge.. het wordt saai ;-)) en ik deed heeeeel rustig aan. 's Middags en 's avonds waren we bij vrienden waar we ook aten. Beregezellig! Ik hoop volgend jaar weer naar de rommelmarkt te kunnen, want dat heb ik toch wel gemist hoor.


Vanmorgen werd ik laat wakker. Nee, ik moet het anders zeggen, ik was veel te vroeg! Van half 5 tot half 7 lag ik wakker, daarna viel ik weer in slaap. Uiteindelijk werd ik om kwart over 8 weer wakker.. Manlief was het laatste stukje muur al aan het sausen en de jongens waren in de weer met lego. Tijd om op te staan! Het ontbijt hadden we pas om kwart voor 10 op. Omdat de muur toch eerst moest drogen voordat manlief verder kon besloot hij de jongens te helpen met het sorteren van de lego. Helaas bleek lang niet alles meer in de bakken te passen en gingen ze naar de bouwmarkt om andere bakken te halen. De bakken die we hadden waren ook al heel oud en gingen kapot. Nu de lego er ook niet meer in paste werd het tijd om iets fatsoenlijks te kopen. Ze kochten een aantal koffers voor schroefjes enzo, zodat ze alles netjes konden sorteren. Daar zijn ze dan ook de hele middag mee bezig geweest.

Als afsluiting van de vakantie fietsten we naar het dorp om kibbeling te eten. Dat had ik de vorige vakantie al beloofd, maar toen was er niets van gekomen. Belofte maakt schuld, en A. herinnerde me er praktisch elke dag aan, dus tijd om mijn schuld af te lossen! Ik deed daarna nog wat boodschappen en manlief ging weer terug naar huis.

Vanavond aten we 'kliekjes'. Er stonden nog twee restjes: macaroni (met zelfgemaakte pastasaus!) en geroerbakte spitskool. Ook lag er nog een kropje sla te verdorren in de koelkast, die ik ook gelijk maar klaarmaakte.


Sla is een makkelijke groente, vind ik. Met van alles te combineren! Deze keer met stukjes appel, stukjes perzik uit blik, een handje rozijnen en nog wat kaassnippers die over waren. Dressing maak ik gewoon van (Griekse) yoghurt en een lepeltje mayonaise. Lekker hoor!

Terwijl ik eten klaar maakte zette ik de broodbakmachine aan. Dit deden we altijd 's nachts, maar hij krijgt kuren. Op de één of andere manier komt het bakblik los van de machine waardoor het lijkt alsof de hele benedenverdieping verbouwd wordt. Na een aantal nachten waarop manlief naar beneden moest om 'm weer goed te doen waren we het zat. We kochten een nieuwe, op marktplaats uiteraard. Maar omdat de oude het nog wel doet, maar je er alleen in het begin even bij moet blijven wilde ik 'm nog niet weggooien. Ik zet 'm nu overdag aan op een moment dat ik beneden bezig ben. Zodra het blik loslaat doe ik de deksel open en leg er een zware broodplank op.


Zodra het mixen is afgelopen doe ik het deksel weer dicht en bakt de machine het brood alsnog gewoon af. Tot nu toe nog geen mislukte broden gehad, dus het werkt wel! We zijn niet voor één gat te vangen..!

Reacties

  1. Ha, ik kwam een reactie tegen op een ander blog dat je er weer bent, leuk! Ik las nog niet zo lang maar wel graag bij je toen je stopte dus vind het super dat je weer hier verder schrijft :)
    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat en je gelukkig weer opgekrabbelt bent na een zwaar stukje zwangerschap.
    Groetjes Mama Tinus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig opgelost met de bbm. lekker ziet die saus eruit kan me voorstellen dat het niet tipt aan de fabriekssaus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo gezellig dat je weer blogt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk dat je weer blogt. Welkom terug en fijn dat alles goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wist niet dat je op deze manier saus kon maken, zo in de oven. Dat wil ik een keer proberen. En supergezond, zo met al die groentes!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. lekker druk bezig zijn jullie zeg,nog gefeliciteerd met je zoontje.ik heb ook een broodbakmachine staan ik wil hem nog steeds een keer proberen maar nog nooit gedaan,de machine is van mijn moeder geweest en zij gebruikte hem heel veel.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!