Verrassingsbordjes en restjes opmaken!

Ik schreef al eerder over verrassingsbakjes en verrassingsbordjes. Vraag me niet wanneer, maar volgens mij al enige tijd geleden. ik kon het zo snel niet meer terug vinden. De verrassingsbakjes, die de kinderen eerder op zondagmiddag kregen zijn destijds vervangen door een bakje chips. Verrassingsbordjes maken we tegenwoordig op zondagavond. Eén van ons gaat naar de kerk, de ander luistert thuis mee en maakt de verrassingsbordjes klaar.


Omdat de jongens groter worden, en dus meer eten, zorg ik ervoor dat er altijd iets lekkers bij zit, wat ook nog een beetje vult. Denk aan stokbrood met kruidenboter, suikerbrood, een appelflap, pannenkoeken.. Gisteren maakte ik een simpele pizza. Ik weet niet meer waar het idee vandaan komt, maar het was ergens in m'n hoofd blijven hangen. Typisch zo'n gevalletje van 'moet ik nog eens proberen'.


 


Dit heb je nodig:
- een pakje pitabroodjes
- een pakje gezeefde tomaten
- zout, peper en Italiaanse kruiden
- plakjes ham
- ananas (schijf of stukjes)
- geraspte kaas


Zo maak je het:
- leg de pitabroodjes op bakpapier op een rooster
- doe de gezeefde tomaten in een pannetje, samen met de zout, peper en Italiaanse kruiden en laat een beetje indikken.
- Daarna smeer je een laagje tomatensaus op het pitabroodje.
- Een plakje ham erover, de stukjes ananas erop en even strooien met de kaas en hup, in de oven.
- Ongeveer 10 min. op 180 graden en eventueel nog even de grill erover.




Dit verrassingsbordje is van B. We hebben gesmuld!


Ik hield nog best een laag tomatensaus over en deed er kokend water bij. Zo hadden manlief en ik ook nog een klein soepje erbij.




Ook van de ananas hield ik over. Ik had natuurlijk een kleiner blikje kunnen kopen, maar had nog een groter blik staan dat ik eerst op wilde maken. Ook stond er nog een beker kwark in de koelkast die aan datum was. Nou geef ik niets om die datum, maar ik had er toch nog geen plannen mee dus maakte ik er maar een lekker toetje van, voor vanavond. Heel simpel!




Je verkruimeld een speculaasje op de bodem van het glaasje. Eventueel giet je er een lepel ananassap overheen. De kwark meng je met een scheutje ananassap, de ananas en een eetlepel basterdsuiker. Dit doe je bovenop de kruimels, en als laatste leg je een stukje ananas bovenop de kwark. Bewaren in de koelkast totdat het 'toetjestijd' is.


Natuurlijk kun je variëren. Zowel met de pizza als het toetje. Wees creatief en maak er iets leuks van!

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!