Het doen met wat we hebben..

Deze week 'vieren' de jongens hun laatste vakantiedag. Zoals ik al schreef was manlief weer aan het werk gegaan. Pfoe! Even wennen hoor! Na 4 weken mocht ik de zorg voor de jongens en het huishouden weer alleen doen. Aan de andere kant is een beetje meer ritme ook niet verkeerd.


B., E. en A. zijn onderhand weer aan school toe. Ze spelen dán een poosje buiten, dán weer binnen, op zolder, in de kamer.. en ik vind zelfs de nerfpistooltjes onder de wc-pot. Vandaag bombardeerde ik tot 'ruzievrijedag', en ze pikten het nog ook ;-).


Zoals ik hier (klik) al schreef wilde ik weer eens een ronde door het huis maken. Gewoon, alles weer even nakijken en vooral een hoop wegdoen. Daar ben ik gisteren maar eens mee begonnen. Een la van de boekenkast aangepakt en de la met ontbijtspullen. Helaas geen 'voorfoto' gemaakt, dus doen we het met de 'nafoto'.




Er stonden nog wat zakjes met oud meel, waar beestjes in bleken te zitten. Helaas.. te lang niet naar gekeken. Maar of je er nu lang of kort over treurt, daar gaan de beestjes niet van weg, dus hup, in de kliko! Had ik gelijk een plekje voor m'n nieuwe meel, en zo houd ik ruimte over in de kelderkast. Niet voor lang overigens, want ik bestelde een zak van 25 kilo meel voor brood, bij De Zuidmolen.
Ik sopte de la lekker uit en zette alles weer netjes terug. Ik heb het voornemen om ook op broodbeleg te minimaliseren. Dus geen chocoladehagelslag én vlokken, maar één van beide, bijvoorbeeld. Wat ik ook anders doe, ik koop pas een nieuw pak als de andere helemaal op is en niet als het bijna op is. We hebben genoeg in huis dat als alternatief kan dienen.


Tijdens het opruimen van de la kwam ik nog een hele boel Perlazegels tegen die ik nog moest plakken. Ik dacht al wel dat ik er genoeg had voor een kaart en had maandag al een nieuwe kaart meegenomen. Uiteindelijk bleek ik meer zegels te hebben dan verwacht. Een kaart is overigens 2 euro waard., mooi meegenomen!


 


M'n eetplan kwam niet helemaal uit, ik bleek teveel bonen te hebben, dus aten we er twee keer van. Heerlijk hoor, bonen zo van 't land! De nasi die ik voor woensdag gepland had staan werd gisteren klaargemaakt, alleen had ik niet alle groente in huis die ik er normaal gesproken voor gebruik, maar ik besloot het maar te doen met wat ik had. Een ui, een courgette en 2 bakjes paprika uit de diepvries. Van de courgette vulde ik gelijk weer een bakje voor in de diepvries. De ervaring leert dat wanneer je een stukje zo in de koelkast laat liggen het snel verrot. In de diepvries wacht het tot de volgende maaltijd waarin ik courgette gebruik.




Nasi kan ik eigenlijk altijd wel maken. Ik heb vaak wel wat losse groente in huis, wat kip in de diepvries en een grote zak basmatirijst. Samen met deze nasikruiden heb je zo een maaltijd op tafel. Ik roerde er nog twee eieren doorheen, en er bleek nog kroepoek in de kast te liggen en een potje zilveruitjes in de koelkast, we hadden een heerlijke maaltijd!


Deze weken wil ik eerst de voorraad maar zo veel mogelijk opeten. Even weer wat 'lucht' creëren in de kasten en het doen met wat we hebben. Verse spullen zullen wel gehaald moeten worden. Het houdbare en de diepvries eten we eerst maar eens op/leeg. Zondag eten we bijvoorbeeld soep uit de diepvries. En volgende week staat risotte op de planning. Eens kijken hoever we komen met wat we in huis hebben!

Reacties

  1. Goed bezig! Ik spaar ook de Perla punten, maar wij drinken amper koffie dus het gaat niet zo vlot.
    Ook is bij ons het broodbeleg zeer beperkt. Heerlijk he, die opgeruimde lades en kasten. We zijn hier volop bezig in onze vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Hier drinkt alleen manlief koffie, dus deze punten liggen denk ik al twee jaar te wachten om opgeplakt te worden. Soms koop ik ook een ander merk, maar de perlapunten blijf ik sparen. Geniet nog even van je vakantie!

      Verwijderen
  2. Lekker opgeruimd, dan weet je ook weer wat je hebt vind ik altijd. Mijt in het meel ja dan kun je het niet meer eten, te warm gestaan denk ik. Vorig jaar had ik dat op vakantie, zolang mijn voorraadje in de bank stond nergens last van tot ik bedacht dat het kastje met pannen leeg was en ik de handel verplaatste, toen was het hek van de dam, de rijst en het meel kon ik weg doen.
    Het gekke was toen ik thuis de lege diepvries die we als reserve hebben vol stond met plastic bakjes, overal zat de mijt in terwijl er niks te eten was. Voor de Perla zegels kan je toch ook koffie krijgen, ik ga ook eens plakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier vorig week al.mn perlaboekjes ingeleverd om van te kunnen barbecuen. Dat viel tegen, had 15 boekjes gespaard in 7 jaar tijd en moest toch nog bijbetalen.. *oké, ik beken, had wel vers vlees en vis meegenomen (kipfilet/ hamburger/zalm)*
    Maar toch, had verwacht gratis boodschappen te kunnen doen. Was maar 1 maaltijd..

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!