Bieten, BlauweBessentaartje, Broodmeel

Zaterdag ging manlief groente halen bij de Stadsakker. Ik schreef er al eerder over. Hij kwam terug met twee kroppen andijvie (hij dacht dat we er twee nodig hadden voor stampot), een bosje bieslook, aardbeien, 5 kilo aardappels, een zakje bonen en 4 enorme bieten. De bieten had hij gekregen, die waren te groot om te verkopen. Nu vroeg ik me af: moeten bieten dan een speciale grootte hebben? Ik zoek altijd wel bieten op van ongeveer hetzelfde formaat omdat de één anders veel sneller gaar is dan de ander, maar te groot?? Nee, dat maakt me niet uit! Omdat we vorige week ook al twee keer bieten gegeten hadden besloot ik ze maar gelijk te verwerken en in de diepvries te doen.



4 bieten, maar liefst 1932 gram!


4 bieten, goed voor 2x stampot!

Ik was er blij mee, dat begrijp je!

Nu ik toch bezig was in de keuken maakte ik gelijk maar een blauwe bessentaartje. We kregen vorige week maar liefst 2 kilo blauwe bessen. Lekker hoor, een handje bessen, maar 2 kilo is wat teveel om zo op te eten. Ik deed een bakje in de diepvries, om een keer een smoothy te maken, maakte een smoothy om gelijk op te drinken, maakte er een taartje van en de rest werd gewoon zo opgesmikkeld!

Het 'recept' voor het taartje kreeg ik overigens van m'n schoonmoeder. Het is zo simpel dat je het nauwelijks een recept kunt noemen.

De bodem maak je van gebroken biscuitjes, jam en gesmolten boter. Daarna een laagje banketbakkersroompoeder (ik gebruikte een half zakje) en daar overheen blauwe bessen. Mjam!


De kraamvisite die 's avonds kwam vond het taartje ook lekker, dus probeer het maar eens.

Het weekmenu van deze week heb ik toch maar wat aangepast. De risotto is komen te vervallen.
Zo: tomatensoep uit de diepvries
Ma: andijviestampot
Di: gekookte andijvie met vis (ik was vergeten vlees uit te halen)
Wo: bonen, krieltjes en een rundervink
Do: broccoli, penne, gehakt
Vr: restjes
Za: Patat

Zaterdag werd ook het pakket met meel van de Zuidmolen bezorgd. Sjonge.. dat was echt zwaar! Ik schoof snel wat schoenen van de mat en zei tegen de bezorger: 'zet u het hier maar neer'. Zo hoefde ik er niet mee te sjouwen. De bezorger zou er spierpijn aan over hebben gehouden!


Vandaag maakte ik al een flinke slag in huis. De bovenverdieping en de zolder werden gedaan, de douche is gesopt een flinke was weggestreken en allerhande klusjes gedaan. Heerlijk, ik kan met een voldaan gevoel gaan slapen. Welterusten!



Reacties

  1. Wat knap om al dat voedsel zo te verwerken in lekkere en gezonde maaltijden. Ik vind dat je dat goed doet zeg!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!