Zelf maken en 'bezige weken'

Zelf maken.. daar houd ik van! Of het nu gaat om eten, iets lekkers bakken, met papier bezig zijn of met zelfs met een lapje stof! Jaren geleden had ik naailes, maar toen ik daar mee stopte, stopte ik ook met naaien. Het is ook gewoon niet zo praktisch om steeds de hele tafel vol te hebben liggen, terwijl je er ook aan moet eten. Maar zo af en toe steken toch de naaikriebels op. Vooral als je blogs lees zoals onder de knotwilg. Prachtige naaikunst! Dat wil ik ook! Ik kocht een lapje stof en vond een makkelijk patroontje (nog gratis ook..), en nam de hele bups mee naar m'n moeder. Zij heeft een speciale naaitafel met een naaimachine Ã©n lockmachine. Ik knipte, mat en naaide, en ziedaar:


 

..een broekje voor J! Ik paste het patroon wel iets aan. J. is best wel stevig, dus maakte ik de boorden is langer, en dat was maar goed ook, het broekje past nu uitstekend! Er zitten wat kleine schoonheidsfoutjes in, maar dat mag de pret niet drukken hoor!

B. was vorige week maandag jarig en werd 10 jaar. Onze eerste tiener! Ik besloot een nieuwe vlaggenlijn te maken, als verrassing.





Het is werkelijk heel simpel. Je maakt één vlaggetje als voorbeeld en plakt deze vast met schilderstape op het papier waar je de vlaggenlijn van wilt maken. Ik gebruikte een oude atlas. Je knipt de vlaggetjes uit en vouwt het bovenste randje om een lang stuk touw. Een kloddertje lijm bleek niet voldoende te zijn, dus kwam de plakband er aan te pas. Uiteindelijk was dit het resultaat:



Ik hield nog zoveel restjes papier over dat ik er nog een kleine vlaggenlijn bij maak, en zelfs nóg een kleinere, zodat er alleen nog hele kleine stukje papier atlas weggegooid hoeven te worden. Altijd makkelijk om bijv. een traktatie of cadeau mee te versieren.



B. kon z'n nieuwe vlaggenlijn wel waarderen en zei herhaaldelijk: 'dat u dát helemaal voor mij gemaakt hebt, mam'!

We zitten momenteel in nogal 'bezige weken'. Of misschien kan ik het beter gewoon DRUK noemen? We kregen vorige week te horen dat ze a.s. donderdag gaan beginnen met de verbouwing van de zolder. Er moeten twee kamers worden gemaakt, een bed en kast getimmerd, de stukadoor komt de wanden glad maken én de vloer wordt geëgaliseerd zodat er daarna een PVC-vloer gelegd kan worden. Alles moet dus van de zolder af, dus braken we kasten af en ruimden we nog meer op. E. en A. komen weer op de bovenverdieping slapen. De één bij J., de ander in het bed van B. En B.? B. wordt a.s. maandag voor 10 dagen opgenomen in het WKZ voor een interne training. Aankomende weken zijn dus wel gevuld..

Deze week maak ik de zolder verder leeg, doe m'n was en het huishouden, kook ik het eten en loop een collecte voor MS fonds. Ik verveel me niet hoor.. geen moment! We blijven lekker 'bezig'..


Reacties

  1. Ik zit wel op naailes en word daar helemaal blij van.
    Thuis doe ik niet zo heel veel omdat naaimachines op les veel fijner werken dan mijn rammelding thuis

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dingen zelf maken is leuk. En je komt er vaak ook van tot rust. Ik zou dat ook meer moeten doen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo leuk om zelf te maken. Sinds we in de buurt van de kringloop wonen naai ik zelden nog wel vermaken, korter maken e.d. Heel veel kleding gemaakt voor man zoon, vriend van ..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat een leuk idee, die vlaggetjes! ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O leuk zeg!! Waar is die gele trui van?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kijk!!!! Super gaaf, je kunt het al. Ik heb je post gevonden. Nu gewoon inplannen wanneer je het gaat doen. Ik ga je motiveren dit jaar, je hoort het al..haha!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!