Terugblik 'week zonder vlees'

De week zonder vlees is weer voorbij. Ik wilde bijna 'gelukkig' zeggen, ik miste het vlees wel hoor! Ik had wat vleesvervangers gekocht, om dat eens te proberen. We probeerden groenteballetjes, de één vond het prima, de ander gaf ze weg (dat zegt genoeg ;-)). We aten rul gehackt, maar dat vonden we allemaal niet lekker. We aten een keer alleen groenten en aardappels. Een keer soep met een ciabatta. Een keer nasi met een ei. En ach, zo kwamen we de week goed door!



En nu? Hoe gaan we verder? We gaan wel minder vlees eten, maar wel beter vlees. Als de diepvries leeg is dan.. want vlees weggooien gebeurt sowieso niet. Verder wil ik erop letten dan we meer kip eten dan varken en rund. Ik las ergens (sorry, ik weet niet meer waar) dat kip minder vervuilend is. Twee keer in de week wil ik vleesloos eten. We eten dan ook geen vleesvervanger, omdat we die niet lekker genoeg vinden. Ik kook dan twee soorten groenten en bak lekkere aardappels of maak aardappelpuree.


Gisteren aten we bijvoorbeeld nog een keer vegan chili con carne en donderdag eten we nog een keer groenteballetjes, omdat we deze nog over hebben van vorige week. Zo hebben we de 2 vleesloze dagen ook weer in de pocket.




Deze week zonder vlees was zeker niet voor niets. Ik vond het leuk om eens wat anders te bedenken, we probeerden vleesvervangers en bespaarden veel water, co2 en een hele kip per persoon. Mooi meegenomen toch?!

Reacties

  1. Eigenlijk ging die week hier ongemerkt voorbij. Deze mama kookt wel vaker (steeds vaker) zonder vlees ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed voornemen, 2 per week vleesloos. Vegetarisch vlees bevat volgens mij ook veel soja en enummers. Althans, een paar jaar geleden heb ik eens een paar proefpakjes gekregen maar ik vond de ingredienten niet echt geweldig. (wel geprobeerd trouwens, maar wij vonden het niet lekker).
    En iets waar ik zelf op moet letten: de hele koe / kip eten, en niet alleen gehakt en kipfilet ;-).
    Ik kook regelmatig een grote pan kippenbouillon van een hele kip. Na een uur haal ik het vlees van de kip af en gaat het karkas en overige botten nog voor een paar uur terug in de pan. Het vlees verwerk ik in bijv. een curry enz. (voor meerdere dagen)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te lezen hoe je daar aan mee gedaan hebt. Ik heb het zonder enige notie voorbij laten gaan. Een dagje zonder vlees gebeurt hier regelmatig voor mij en de jongens. Gewoon groente en aardappelschijfjes uit de oven. erg lekker en gezond !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!