Nationale week zonder vlees!

Volgende week is het de Nationale week zonder vlees! Nu ben ik niet zo van 'de dag van..' of  'de week van..', maar het leek me een leuke uitdaging om mee te doen. Ik las erover in het blad Allerhande, en zette dit alvast in mijn agenda. Al een hele poos proberen we minimaal één keer per week vleesloos te eten. Een hele week zonder vlees hebben we nog nooit gedaan, en het leek me leuk om mee te doen. Natuurlijk gaat het niet alleen om 'leuk', maar ook om 'duurzaam'.
Als we één week geen vlees eten besparen we daar 51,660 liter water mee, dat is gelijk aan 7 maanden douchen (5 personen). Of door één week geen vlees te eten besparen we 8750 gram CO2 uitstoot, oftewel de uitstoot van 570 kilometer autorijden. Nu is dat laatste niet helemaal eerlijk, want als we met z'n allen in één auto zitten klopt dit natuurlijk niet. Dit las ik op deze website.


Vanavond ging ik er eens voor zitten. Een vegetarisch weekmenu moest het worden. Het kostte me een uur, maar volgens mij ben ik er uit. Volgende week eten we:


- Pompoensoep met ciabatta
- Nasi met witte kool, gebakken ei, kroepoek en saté
- Vegan Chili Con Carne
- Winterpeen, Broccoliroosjes en aardappelpartjes uit de oven
- Snijbonen, aardappelpuree en vegaballetjes
- Patat
- Hutspot met vegetarische spekjes


De jongens mopperden al, vleeseters als ze zijn. Maar één week moet te doen zijn. Ik heb ze een beetje gepaaid met kroepoek en saté bij de nasi.
Ook koos ik ervoor om één dag geen vlees/vleesvervanger te eten, dit omdat vleesvervangers ook in plastic verpakt zit. En ja, ik weet dat je zelf burgers kunt maken, dit is misschien een volgende stap. Daarom koos ik ervoor om die dag twee soorten groenten in te zetten. Het lijkt zo kaal, alleen aardappels en groente.. Herkenbaar?


Patat eten is vaste prik om zaterdag. Dit houd ik erin en ja, we eten een gewone frikandel. Wie weet vind ik daar ooit een goede vervanger voor.
Verder gaan we eens wat 'vegavlees' proberen. Wie niet waagt wie niet wint..


Op de website van AH bekeek ik alvast de aanbiedingen van volgende week. Ik vind het jammer dat ze juist in de Nationale week zonder vlees zoveel vlees in de aanbieding hebben. Ook in de winkel mogen ze er - wat mij betreft - wat meer aandacht aan schenken.


Doe je mee met de Nationale Week Zonder Vlees?





Reacties

  1. heb ooit eens per abuis vegaburgers gekocht. Vreselijk!! net gummiballen... Hoef hier niet met vega aan te komen, want ze zeggen gewoon nee. Kinderen die nog thuis zijn eten al minder vlees, maar vlees is lekker en goed, dus geen gezeur met vega.
    Binnenkort gaan we onze koe slachten dus weten we wat we eten. Wil ook eens een lam aan de haak slaan, dat is zo lekker. En mss wat wild, een hert of zo, al is het maar een gedeelte. Lekker zelf voorzienend dus. Weet dat het het in Holland niet kan zelf slachten maar is zo super leuk. Je kunt een boel zelf maken zoals vlees waren en rook worst. Yummie!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha! We gaan het zien! We gaan hier ook zeker niet altijd vegetarisch eten, maar ik wil uiteindelijk wel 2 dagen vleesloos eten. Spannend, eigen dieren slachten!

      Verwijderen
  2. Wat leuk, dat wist ik niet. Vanavond hadden wij ook soep met ciabatta uit mijn weekmenu. De ciabatta was super lekker door de knoflook en kaas. https://www.lekkerensimpel.com/kaas-knoflookbrood/ Dit is de link naar het recept.
    Minder vlees eten kan best. Je hebt helemaal niet veel nodig om gezond te blijven eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je dit doet en er aandacht aan besteed!Wij eten helemaal geen vlees en missen het niet.(behalve de gehaktballen van mijn moeder..)Ik hou teveel van dieren om ze te kunnen eten.Er zijn tegenwoordig ook prima vleesvervangers,al vind ik ook niet alles lekker.(maar ik lustte ook niet alle vleessoorten)
    Wij zijn verder goed gezond.Ik veroordeel verder niemand hoor,dit is hoe wij het doen en wat een ander doet/eet mag hij zelf weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb je blog gevonden omdat ik google raadpleegde op week zonder vlees kroepoek. Want ik vind juist nasi met alleen sate en een eitje erbij zo 'kaal'
    Heb ook lekker recept gevonden in de Allerhande met gebakken gnocchi met gegrile groenten.
    Vanaf op het menu, wortelen met gebakken aardappelen en vega burger. Ben benieuwd of mijn kids van 5 en 3 dit gaan eten. Misschien wel met flinke schep appelmoes erbij, hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En...hebben ze het allemaal overleefd?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!